Readuceți întreprinderile la umanitate

By | 03/15/2019

Scopul unei întreprinderi este de a găsi contracte și de a-și dezvolta cifra de afaceri, dacă nu… moare. Dacă pentru asta trebuie să-și reducă personalul, să schimbe procesul, să-și reorienteze clientela, o va face și va pune presiune pe trupele sale atâta timp cât se va simți în agonie. Dar ce e de făcut înainte de a ajunge acolo? Ceea ce anumite întreprinderi nu au priceput din nefericire, este că ele nu trăiesc decât prin oamenii care le formează. O întreprindere fără personal nu e nimic, nu există. A investi în femeile și bărbații care o compun ar trebui să fie o prioritate. Este chiar o necesitate. Dacă resursa umană a unei întreprinderi este bolnavă, de fapt este bolnavă întreprinderea. Acest lucru pare evitent și totuși… Prea multe sunt întreprinderile care nu acordă încă destulă atenție oamenilor care le compun, oricât de paradoxal ar putea fi acest lucru. Iată câteva explicații.

Mereu mai sus și mai puternic

Înainte de a se gândi la factorul uman în întreprindere, există mereu idea de a face mai mult, mereu mai mult, mai sus, mai puternic, mai multă tehnologie. Și atunci întreprinderile au investit în forța lor de vânzări, au recrutat cei mai buni vânzători, pe cei mai puternici, cei mai perseverenți, cei care-și îndeplinesc obiectivele la 200%, iar ceilalți pleacă. Ele oferă stagii, formare, seminarii în străinătate, pentru a-i motiva, organizează provocări de prospectare pentru a deschide noi piețe cu cheia cadourilor, uneori sublime.

Apoi asta n-a mai fost de ajuns, iar întreprinderile s-au întrebat: le-am dat tot, de ce nu reușesc să facă mai mult? I-am antrenat, am făcut „team building”, „brain storming” și nimic… Și atunci idea este de a schimba. Întreprinderile cred atunci că trebuie făcute schimbări până la a inova, după ce au făcut mai mult, trebuie făcut altfel. Altfel, dar cum? Asta ele n-o mai știu, dar un lucru este sigur, trebuie să facă altceva. Să schimbe unghiul viziunii, unghiul de abordare al pieței, al țintei, al tehnicii, totul este bine. Uneori merge, alteori nu… Apoi nu s-a făcut destul… Deși, atenție, de cele mai multe ori, mai mult din același lucru duce la la mai mult din același rezultat…

Soluțiile sunt în interiorul întreprinderii

După „a face mai mult” și „a face altfel”, eu cred în „a face cu”. Întreprinderile din ziua de azi au tendința să se disperseze, să creadă că valorile și soluțiile sunt în altă parte, în exterior. Eu cred că ele sunt și în interior. Exact cum se pune problema în ultimul timp ca oamenii să se recentreze asupra lor înșiși, calea pentru întreprinderi este după mine, oricare ar fi dimensiunea lor, să se recentreze asupra lor și să facă ceva mai ales cu ceea ce au.

Dacă o întreprindere a acordat odată încredere unui individ, este pentru că a crezut în el. Ea a pariat pe potențialul său, pe competențele și capacitățile sale. Fals sau adevărat? Dacă această persoană câteva luni, poate câțiva ani mai târziu, nu mai produce, acest lucru lasă să se subînțeleagă ceva. Există un motiv pentru asta. Dar care? Motivele sunt multiple, uneori individuale, alteori colective, dar este necesar ca întreprinderea să se aplece asupra chestiunii înainte ca lucrurile să se înrăutățească… Pentru că ele se pot înrăutăți: de la prezenteismul invizibil trecând prin burnout și mergând până la sinucideri. Și toate aceste cazuri se contabilizează. Puteți pune un contabil să calculeze ceea ce pierde întreprinderea din acest joc. Și din punct de vedere obiectiv, comercial, ce întreprindere parteneră poate acorda încredere uneia care „se sinucide” neavând grijă de ai săi…

Există multe metode pentru a ameliora ceea ce se numește „calitatea vieții” la locul de muncă, a mea este de a recentra întreprinderea pe oamenii care o fac să trăiască din interior; este vorba de a-i recunoaște, de a le reda cuvântul brut. De a consolida rezultatele și de a iniția acțiuni vizibile imediat. Este ceea ce se numește comunicarea internă ascendentă, pentru că adesea sunt mici nimicuri, invizibile, reprimate sau neînțelese din interior care blochează angrenajele și alterează performanțele.

Și fiți atenți, uneori, deși soluțiile se află în interiorul întreprinderii, ele nu pot fi văzute decât de cineva venit din exterior, cu un ochi proaspăt și nealterat de rutina acesteia.

Ca întotdeauna, rămân la dispoziția dumneavoastră pentru a dezvolta subiectul prin intermediul unor comentarii sau a mesajelor personale.

Alte articole interesante:

Interesul de a vă defini reușita pentru a o atinge mai ușor

Întreprinderea eliberată și managementul de tranziție (II)

Întreprinderea eliberată și managementul de tranziție

Accelerarea schimbării

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *