Blog

Blog
Sindromul impostorului și cum să scăpați de el

Comments (0) - Uncategorized

Sindromul impostorului și cum să scăpați de el

Credeți că nu aveți niciun merit, nu sunteți la locul vostru și, mai rău, uzurpați postul altcuiva? Este ceea ce se numește sindromul impostorului. Incapabili de a evalua cu precizie propriile competențe, vă subestimați și, de fapt, nu vă exploatați decât o parte a capacităților voastre. Ori întreprinderea voastră are nevoie ca de un angajat care-și exploatează la maximum capacitățile, mai curând decât de unul care se denigrează singur. Iată mai jos 7 mijloace eficiente pentru a învinge definitiv sindromul impostorului.

Recunoașterea

A recunoaște că sunteți victimă a sindromului impostorului vă va ajuta să-l combateți. În loc să vă spuneți: „n-am realizat nimic, toate rezultatele mele au venit datorită norocului”, mai bine spuneți: „am dificultăți în a-mi recunoaște valoarea rezultatelor și a propriilor capacități”. Și nu vă mai considerați niște incapabili. Sindromul impostorului nu este decât o incapacitate de interiorizare a succesului, nu o incapacitate de a-l atinge.

Supravegheați-vă vocile interioare

Sindromul impostorului se datorează în mare măsură înclinării de a vă vorbi singuri. Data viitoare când vocea interioară începe să vă denigreze capacitățile și rezultatele, făceți-o să tacă. Luați-vă cinci minute pentru a vă vorbi cu un prieten sau un colaborator apropiat și mărturișiți-i îndoielile, adesea, faptul de a rosti cu voce tare ceea ce vă trece prin cap este suficient pentru a vă debarasa, iar dacă nu e cazul, prietenii adevărați vă pot ajuta să vedeți lucrurile într-un mod pozitiv.

Păstrați urmele succesului

De câte ori primiți câte un mail apreciativ, care zice „ai făcut o treabă bună!”, iar șeful vă menționează rezultatele bune și eforturile, notați-le sau arhivați-le într-un folder specific. De îndată ce vocile interioare încep să vă spună că nu sunteți buni de nimic, deschideți acest folder și amintiți-vă de ce sunteți capabili. La fel, atunci când cineva vă felicită, nu respingeți complimentul. Spuneți pru și simplu „mulțumesc!” este mult mai simplu să acceptați și să vă interiorizați succesele atunci când încetați să vă denigrați.

Îndrăzniți să vă lansați

A vă imagina că veți face anumite lucruri fără a trece la fapte vă poate incita să vă denigrați, mai ales atunci când sunteți înconjurat de oameni pe care-i considerați mai capabili decât voi. Terminați cu acest perfecționism steril și porniți, puteți să vă perfecționați pe parcurs. Iar dacă nu sunteți prea siguri pe voi, cereți ajutor și sfaturi de la colaboratorii voștri. Dacă este posibil apropiați-vă de o persoană pe care o admirați pentru a o folosi pe post de mentor. Ea vă va spune cum a progresat și și-a obținut încrederea în forțele proprii.

A ieși mai puternici după greșeli

Pe lângă denigrarea muncii pe care o depuneți, atunci când sunteți pradă a acestei himere, aveți adesea tendința de a rămâne fixați pe eșecuri. Toată lumea greșește, chiar și marii campioni. Perfecțiunea nu face parte dintre elementele cerute la angajare! Amintiți-vă că o muncă bine făcută și un proiect reușit sunt cel mai adesea rezultatul unui lung proces în cursul căruia se mai fac și erori, se mai încearcă altceva, se mai greșește o dată. Și tot așa până când găsiți ceea ce merge. Unul dintre marile avantaje ale „experților” într-un domeniu oarecare este că au înțeles acest lucru, iar experiența i-a învățat ce nu trebuie să facă.

Continuați să învățați și ranforsați-vă puntele forte

Suntem cu toții într-o evoluție continup. Dacă vă perfecționați în permanență, recunoscându-vă în același timp progresele realizate, vă veți opri din a vă simți în situație de eșec permanent și veți începe să vă atribuiți atât slăbiciunile cât și realizările. Recunoscându-vă punctele forte și întărindu-le, dobândind în permanență noi competențe vă va crește încrederea pe care o aveți în voi. Și atunci veți aduce cu adevărat o valoare adăugată echipei voastre.

Alte articole interesante:

5 pași pentru maximizarea succesului în leadership

Cum să vă faceți înțeleși de superiorul dumneavoastră

Este strategia ca o dietă ori ca un stil de viață

Sunteţi un angajat cu potenţial ridicat?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *