Blog

Blog

Comments (0) - Uncategorized

Cum să luaţi cea mai bună decizie în interesul dumneavoastră

Teama de a face greşeli şi lipsa de încredere incită la multiplicarea regulilor care îngreunează procesul de decizie. Trebuie să cereţi sfaturi, consultanţă, să citiţi, să vă documentaţi, pentru că vine un moment în care nu puteţi conta decât pe voi înşivă. Întotdeauna va exista o carte care să vă ajute, un articol care să vă orienteze, o persoană care să vă confirme alegerea. Dar singurul pe care puteţi conta sunteţi dumneavoastră. Iată de ce ar trebui să citiţi acest articol.

Teama de a greşi şi lipsa de încredere

O emoţie şi un sentiment care vă incită să multiplicaţi regulile care îngreunează procesul de decizie. Aţi întâlnit cu siguranţă această situaţie: pentru a vă ajuta să luaţi o decizie, aţi găsit un prieten, un coleg, un patron pe care îl consultaţi în mod regulat. Acordaţi încredere diplomelor, experienţelor, reuşitelor sale sau autorităţii lui, tot atâtea atuuri pe care le are faţă de dumneavoastră. De fiecare dată când aveţi o decizie de luat îi ascultaţi atât de mult sfaturile încât ajunge să fie ca o cârjă pentru dumneavoastră şi chiar îi reproşaţi rezultatul atunci când nu este cel aşteptat. În realitate vă lipseşte încrederea în propria capacitate de decizie. Luaţi-vă propriile hotărâri şi veţi fi surprins să constataţi că sunt bune, ceea ce vă va face să creşteţi pe linie personală şi profesională. Dacă sunteţi ezitant şi vă simţiţi încă dependent de această proteză decizională, iată câteva repere pentru a începe să progresaţi.

1. Citiţi mult, apoi opriţi-vă din citit

 Mulţi antreprenori îşi găsesc confortul în cărţi, mereu în căutarea următoarei idei care să-i ajute să se decidă. Cel mai dificil este să canalizaţi informaţiile, care vă pot paraliza prin cantitatea lor. Aveţi grijă să aveţi toate informaţiile necesare. Colectaţi informaţii, date, sfaturi, apoi triaţi-le şi eliminaţi posibilele contradicţii. Nu acceptaţi niciodată un element vag, o imprecizie, puneţi la îndoială orice generalizare, lucrurile de la sine înţelese, fenomenele de mentalitate, lucrurile exclusive. Nu exageraţi cu analiza şi învăţaţi mai ales din practică.

2. Consultaţi păreri diferite

 Dacă vorbiţi cu aceleaşi persoane, prieteni, colegi, familie, veţi obţine un punct de vedere limitat. Pentru a afla mai multe, căutaţi-i în mod deliberat pe cei care au un raţionament diferit. Este uşor, uneori plictisitor şi chiar anesteziant să asculţi persoane care vă împărtăşesc punctul de vedere. Veţi lua cele mai bune decizii dacă veţi solicita analiza unor persoane care gândesc diferit.

3. Ascultaţi-vă intuiţia

 După ce aţi analizat într-o manieră raţională intrările şi ieşirile, lăsaţi-vă intuiţia să se exprime şi să vă furnizeze adesea o inteligenţă a situaţiei care face diferenţa. Inteligenţa dumneavoastră intuitivă, capacitateea de a asculta, deschiderea, decriptarea mai multor parametri simultan, completează analiza raţională fără să o înlocuiască. Validaţi de asemenea absenţa emoţiilor: teama este un sfetnic rău şi vă poate conduce la o decizie pe lângă problemă sau de fugă, ori spre indecizie. Evitaţi imperiul emoţiilor, oricare ar fi ele. Dacă nu vedeţi decât plusuri sau minusuri, opriţi-vă şi reluaţi procesul altădată.

4. Fiţi flexibil

Singura modalitate de a continua să luaţi decizii bune în calitate de antreprenor este de a rămâne deschis. Nimic nu merge tot timpul conform planului stabilit. A-l schimba înseamnă să fiţi gata să vă asumaţi riscuri. Dacă vă agăţaţi de o decizie orientată greşit, păstrându-vă convingerea de la plecare, vă puteţi trezi obligat să o modificaţi şi este mai bine să anticipaţi înainte de a fi o modificare impusă. Contextul în continuă mişcare al erei numerice necesită un cocktail de reflexii şi acţiuni, mai ales când vă lipseşte vizibilitatea pe termen lung. Întoarcerea în cursul unei acţiuni vă permite reglarea tirului, să rămâneţi prudent prin mini-decizii care validează ideea de la plecare. Planul dumneavoastră va fi dus la bun sfârşit, dar va semăna mai mult cu un zig-zag decât cu o linie dreaptă.

5. Decideţi rapid

În contextul concurenţial al întreprinderilor, fereastra de tir a deciziei este uneori îngustă. Un proces lung de decizie vă poate duce la pierderea pertinenţei, chiar dacă vă poate asigura confortul. Amânarea este un refugiu superb. Pe măsura dezvoltării unui raţionament lung poate surveni descurajarea, pierderea energiei şi în final resemnarea. O reacţie rapidă vă permite să vedeţi situaţia într-un mod concret. Dorinţa de a lăsa o convingere să se coacă până la certitudine este cel mai bun mijloc de a nu lua niciodată o decizie. Există întotdeauna o parte de necunoscut şi de risc. Această luare în considereare vă permite să urmăriţi punerea în operă a deciziei dumneavoastră cu efectele sale pozitive şi negative, datele noi pe care nu le-aţi putut imagina la plecare, consecinţele negative care trebuie reduse. În accest stadiu arta constă în a vă transforma greşelile într-un succes.

Iar pentru susţinerea textului de mai sus voi da două citate din Ana Blandiana:

„Sunt asemenea nisipului clepsidrei care poate fi timp numai în cădere.”

„Să nu-mplinesc, s-aştept, s-amân; plăcerea-i veche, faptul e bătrân, numai dorinţa-i tânără sub soare – şi-aspir mireasma până e duhoare.”

6. Bucuraţi-vă de propriul liber arbitru

Şi acum asumaţi-vă. Dacă ceva nu merge bine, nu blamaţi pe nimeni, ci asumaţi-vă acest lucru. Nu veţi învăţa niciodată dacă veţi renunţa la responsabilitate. Sau schimbaţi-vă meseria şi intraţi într-un alt tip de organizaţie în care nu aveţi de luat decizii. Meseria de antreprenor, conducător, manager, înseamnă că trebuie să luaţi decizii, deci asumarea de riscuri. Şi trebuie să vă placă să vă asumaţi liberul arbitru, bun sau rău în funcţie de caz. Este marca dumneavoastră personală în situaţii complexe, umflate cu incertitudini înspăimântătoare, dar care vă îmbogăţesc cu adevărat experienţa, pentru că astfel vă exercitaţi puterea de a acţiona, influenţa, realiza şi câştiga.

Alte articole complementare pe care poate le-ați ratat:

Angajații buni fac greșeli, iar liderii adevărați le permit să o facă

Tehnici simple pentru a vă face treaba în mai puțin timp

Dezvoltarea unui portofoliu în leadership

Despre poezie şi management

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *